Ik loop reeds een tijdje rond met het plan om het wereldrecord simultaan van Jannes van der Wal aan te vallen. Iets wat me van kleins af aan al heeft geboeid door de diverse simultaans van Jannes en Harm waaraan ik mee heb gedaan. Schitterend, die volle zalen met dammers op een rij, wachtend op een simultaanspeler die de eerste zetten veel te lang op zich laat wachten en die later steeds veel te vlug weer voor je neus staat. Dit en afgelopen jaar heb ik her en der gepolst of er interesse bij spelers bestaat om mee te doen en of er mogelijkheden waren dit te organiseren. Uiteindelijk ben ik er tezamen met TDV uitgekomen en gaan we een poging wagen.
Wereldrecord simultaan dammen
2 september 2006
Partycentrum Hercules
Rijtseweg 1
5087 BJ Diessen
013-5042517
Aanvang: 10.00 uur
Opgeven en info kan via de volgende e-mail-adressen:
snarfxab@hotmail.com (Frans Bax, voorzitter TDV)
antonvberkel@gmail.com (Anton van Berkel)
Telefonisch opgeven of informatie via 06-20379451 (Frans Bax)
Het record van Jannes staat op 225 tegenstanders. Er zijn geen eisen aan de sterkte van de tegenstanders. Huisdammers zijn ook meer dan welkom. Er staat nergens omschreven hoeveel % ik moet halen, maar een algemeen gehanteerde regel is volgens de KNDB 70%. Het is wel zo dat mijn tegenstanders aanwezig moeten zijn als ik begin aan de recordpoging. Iemand die half elf arriveert kan niet meer meegeteld worden voor de recordpoging.
Omdat de recordpoging erg lang kan duren (voor de betere dammers misschien wel een etmaal), is er een lopend buffet. Daarnaast krijgt een ieder 2 gratis consumpties en wordt er af en toe met hapjes rondgegaan. Daarnaast is er voldoende mogelijkheid tot ontspanning. Buiten het partycentrum is de kermis van Diessen in volle gang. In het partycentrum zijn diverse zalen en bars. Er kan gedart, gebiljart of gekaart worden. Op verzoek is het ook mogelijkheid gezelschapsspellen klaar te leggen (Colonisten van Catan, Risk, etc). We hebben diverse zalen tot onze beschikking dus veel is mogelijkheid. Er is zelfs een danszaal. Voor de dammers die pas laat klaar zijn, is er de mogelijkheid te overnachten.
Diessen ligt in de buurt van Hilvarenbeek (bekend van safarispark de Beekse Bergen) en Tilburg. Dammers die met het openbaar vervoer komen kunnen worden opgehaald op het station van Tilburg.
De deelname is gratis, maar we gaan er wel vanuit dat dammers die zich opgeven, ook meedoen (noodgevallen daar gelaten).
Ik zal echt de hulp nodig hebben van mijn damcollega’s. Ik kan in mijn eentje niet aan de 225 dammers komen. Daarom hoop ik dat iedereen die mee wil doen – alvast dank daarvoor – op zijn beurt weer zijn best doet anderen enthousiast te krijgen. Het is een hele uitdaging de recordpoging te laten slagen, maar het moet te doen zijn. Ook al omdat het geen dagelijks evenement is. Daarnaast hoop ik dat het voor de buitenwereld ook een aansprekende gebeurtenis zal zijn die het dammen een positieve impuls zal geven. Misschien is ook de pers geïnteresseerd. De KNDB heeft toegezegd mee te helpen met de promotie van dit evenement.