De Ware Tijd, 20 januari 2007http://www.dwtonline.com/website/nieuws ... 0&id=26328Directe confrontatie vader en zoon Sadiek in finaleronde damkampioenschapdoor Stan Herewood
20/01/2007 <center>
Cliff Karijodrono - Felix Spier</center>
Paramaribo - Jerry Sadiek heeft zich ongeslagen geplaatst voor de finale van het Hakrinbank Nationaal Damkampioenschap dat morgen begint.Zijn eerste tegenstander is een heel bekende, zijn vader John Sadiek, die de titelverdediger is. Vader Sadiek heeft eerder tegenover de Ware Tijd verklaard dat ongeacht de tegenstander – mijn zoon, Burleson of Bendt – zijn killersmentaliteit ongewijzigd blijft. “Ik ga mij precies zo op stellen”, aldus Jerry. “Ik hoop dat het een keer gebeurt dat ik van hem win. Qua ervaring en sterkte is hij veel beter, maar ik zal me best doen en zie wel wat eruit komt.”
Na de voorronde gewonnen te hebben, had hij gezegd dat het echte vuurwerk pas in de halve finale zou beginnen. Hij heeft gelijk gehad, want tot de laatste ronde was het niet zeker dat hij in de finale zou spelen. Daarnaast haalden toppers als Hugo Kemp en Marcel Oostburg de finale niet.
SpanningMichael Blaaspijp was de enige dammer die nog voor de laatste speeldag van de halve finale verzekerd was van een finaleplaats. “Dit toernooi had niet het gewicht als van de anderen waaraan ik heb meegedaan, simpelweg omdat Guno Burleson en Gerson Bendt niet van de partij waren. Ik vond het wel een toernooi vol spanning. De deelnemers waren allemaal goed. In de finale denk ik beslag te leggen op een plaats in de top drie.”
Rinaldo Kemnaad zegt gaandeweg het toernooi beter te hebben gepresteerd. Hij heeft zich niet optimaal voorbereid, omdat het bericht over het toernooi laat is ontvangen. Wat de finaleronde betreft mikt hij op de eerste of tweede plaats.
KanshebbersDambondsvoorzitter Rudi Azimullah kwalificeert het toernooi als vlot en sportief. Hij vindt dat er verrassingen zijn gevallen. Harry Laldjietsingh heeft zich bijzonder goed hersteld in de laatste ronde. De tweevoudig jeugdkampioen Rodney Lion moet volgens hem in de gaten worden gehouden en de nodige begeleiding krijgen.
Als grote kanshebber voor de titel ziet Azimullah John Sadiek, Stanley Moetoer en Michael Blaaspijp. “Blaaspijp is de grote verrassing tot nu toe, nadat hij enkele jaren niet had meegedaan. Nu plaatst hij zich zonder moeite in de finale en dat is opmerkelijk.”
Over de organisatie is de bondsvoorzitter tevreden. Het huidig voorrondesysteem zal verder aangescherpt worden en de suggestie om op tijd te beginnen is ter harte genomen.
Uitslagen laatste speeldag: Jerry Sadiek - Sharief Rodjan 1-1; Stanley Mohan - Ruben Guiamo 1-1; Rinaldo Kemnaad - Marcel Oostburg 2-0; Derryl Bohr - Jimmy Tay 2-0; Harry Laldjietsingh - Felix Spier 2-0; Muntazali Nazir - Cliff Karijodrono 2-0; Hugo Kemp - Shrikrishan Sheonath 2-0; Dheeradj Somai - Waldi Anches 1-1; Ramon Norden - Michael Blaaspijp 1-1; Mahinder Jaggoe - Rodney Lion 1-1.
Finalisten: titelverdediger John Sadiek; semikampioen 2006 Stanley Moetoer; Jerry Sadiek; Rodjan; Kemnaad; Bohr; Nazir; Laldjietsingh; Somai; Anches; Blaaspijp en Norden.-.